عباس  محمدزاده
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عباس محمدزاده
آرشیو وبلاگ
      دادگر (تازه های قوانین و مقررات و دپارتمان حقوقی در کلیه امور مدنی، جزایی، خانواده،تجاری، ملکی ،اداری و ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز بازدیدکنندگان)
متن قانون عضویت ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل ونقل دریایی پیانک (PIANC) نویسنده: عباس محمدزاده - یکشنبه ٢۳ مهر ۱۳٩۱

 

متن کامل قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC)  


      

شماره 30616/110                                                         6/6/1391
جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 70263/47347 مورخ 14/4/1391 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC) که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 17/5/1391 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی


شماره115908                                                          19/6/1391
وزارت راه و شهرسازی
        «قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC)» که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هفدهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/5/1391 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 30616/110 مورخ 6/6/1391 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.


رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد


قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC)


        ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود در انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC) به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت کمک هزینه و هزینه‌های اشتراک اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت بر عهده دولت است.
        تبصره1ـ هرگونه اصلاح در مواد (13)، (17) و (24) این اساسنامه منوط به رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی و تصویب مجلس شورای اسلامی است.
        تبصره2ـ هرگونه کمک بر اساس ماده (10) این اساسنامه منوط به رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی و تصویب مجلس شورای اسلامی است.


اساسنامه انجمن جهانی زیرساختارهای حمل و نقل دریایی پیانک (PIANC)


        بخش 1ـ نام، مقر، هدف و مدت
        ماده1ـ نام اولیه «انجمن بین‌المللی دائمی همایشهای دریانوردی» که در سال 1885 میلادی (1264 هجری شمسی) در بروکسل تأسیس شد به «پیانک» (PIANC) تغییر می‌یابد. این انجمن، انجمنی علمی و فنی غیرسیاسی و غیرانتفاعی بین‌المللی است که طبق قوانین بلژیک و به طور خاص طبق مفاد عنوان 3 قانون 27 ژوئن 1921 میلادی (6/4/1300 هجری شمسی) در مورد انجمنهای غیرانتفاعی، انجمنها و بنیادهای غیرانتفاعی بین‌المللی (که از این پس «قانون» نامیده می‌شود) تشکیل و اداره می‌شود. انجمن توسط حکومتهای ملی، فدرال و منطقه‌ای یا نهادهای نماینده آنها حمایت می‌شود و عضویت سازمانهای همکار و اشخاص حقیقی در آن آزاد است.
        ماده2ـ مقر انجمن در منطقه بروکسل بلژیک واقع شده است. مقر کنونی آن در بروکسل به نشانی 1000، بلوار دو روی آلبرت 2، 20، طبقه 11، قسمت 3 می‌باشد. این مقر، حسب تصمیم شورا می‌تواند به هر جایی در منطقه بروکسل منتقل شود. هر مورد از چنین نقل و انتقالی در ضمایم روزنامه رسمی بلژیک منتشر می‌شود.
        ماده3 (الف)ـ مقصود و اهداف انجمن، پیشبرد توسعه پایدار تمام انواع دریانوردی در سطح جهانی، از طرق زیر است:
        الف ـ تعیین و انتشار بهترین رویه‌های جهانی (دستورالعمل‌ها، توصیه‌ها و استانداردها) و تأمین دسترسی به اطلاعات بین‌المللی، به منظور ارتقای تصمیم‌گیری‌ها براساس اطلاعات صحیح و بی‌طرف به صورت حرفه‌ای
        ب ـ وجود چهارچوبی بین‌المللی برای تجزیه و تحلیل و بحث در مورد تمام جنبه‌های حمل و نقل دریایی از جمله: سیاستگذاری، مدیریت، طراحی، موارد اقتصادی، یکپارچگی با سایر شکلهای حمل و نقل، فناوری، ایمنی و محیط زیست
        پ ـ سهیم شدن در مدیریت یکپارچه سامانه (سیستم)های آبهای قابل کشتیرانی
        ت ـ تشخیص نیازهای خاص کشورهای با اقتصاد در حال گذر و فراهم کردن کمک و مشورت مناسب
        ث ـ توسعه شبکه جامع متخصصین دریانوردی و بنادر و سایر ذی‌نفعان بین‌المللی
        ج ـ همکاری نزدیک با دیگر انجمن‌ها در زمینه بنادر، آبراه‌ها، مدیریت مناطق ساحلی و موضوع‌های مرتبط
انجمن می‌تواند هر فعالیت دیگری را که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به هدف آن وابسته است برعهده بگیرد. برای دستیابی به این هدف، انجمن می‌تواند کمیسیون‌ها و گروه‌های کاری را تشکیل دهد.
        ماده3 (ب)ـ این اساسنامه با «قواعد و مقرراتی» تکمیل خواهد شد که تا حد لزوم فرآیند داخلی را که جهت نیل به این هدف باید دنبال شود، تعریف خواهد کرد.
        ماده3 (پ)ـ زبانهای رسمی انجمن انگلیسی و فرانسوی است. سایر زبانها ممکن است در صورت اقتضاء برای فعالیت‌های خاص مثل جلسات، فراهمایی (کنفرانس)‌ها و در انتشارات محلی خارج از کشورهای فرانسوی و انگلیسی زبان به‌کار روند.
        ماده4ـ انجمن برای مدت نامحدودی تأسیس شده است.
        بخش 2ـ عضویت
        ماده5 ـ تعداد اعضاء نامحدود است؛ با این حال نباید کمتر از سه باشد.
        ماده6 ـ انجمن مرکب از اعضای تخصصی، اعضای مورد تأیید و اعضای افتخاری است که می‌توانند از اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.
        ماده7 (الف)ـ اعضای تخصصی انجمن، که دارای حق رأی در مجمع عمومی هستند عبارتند از:
        ـ دولتهای ملی
        ـ دولتهای منطقه‌ای دولت ملی
        ـ بخشهای ملی یا دستگاههای ملی کشورهایی که دولتهای آنها (دیگر) یک عضو تخصصی نیستند. این بخشهای ملی یا دستگاههای ملی همان حقوق و تکالیف اعضای دولتی را بعد از تأیید عضویت آنها توسط مجمع عمومی به‌دست خواهند آورد.
        ـ سازمان‌های بین دولتی
        ماده7 (ب)ـ اعضای مورد تأیید، در مقام مشاور، نمایندگان گروههای ناحیه‌ای و اعضائی هستند که به عنوان دارا بودن توانمندی شخصی، نام آنها ثبت شده و اعضای حقیقی یا حقوقی هستند که حق عضویت سالانه را به انجمن پرداخت می‌کنند.
        ماده7 (پ)ـ اعضای افتخاری در مقام مشاور، تمام اشخاص تأیید شده توسط مجمع عمومی هستند که خدمت برجسته یا حمایت قابل توجهی را برای انجمن ارائه داده‌اند.
        ماده8 ـ هر عضوی برای خروج از انجمن با تسلیم‌نامه مکتوب استعفاء به دبیرکل، آزاد است. اخراج اعضاء، بعد از دعوت عضو مورد نظر برای ارائه دفاعیه خود، تنها به وسیله مجمع عمومی می‌تواند مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد.
        ماده9ـ اعضای مستعفی، اخراجی یا فوت شده، ورثه یا جانشینان قانونی آنها، هیچ حقی نسبت به دارایی‌های انجمن ندارند. آنها نمی‌توانند برای استرداد تمام یا بخشی از میزان حق عضویت، ادعایی را مطرح نمایند.
        ماده10ـ هزینه‌های سالانه که اعضاء باید بپردازند، توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود. این مقدار می‌تواند برای اعضای تخصصی، مورد تأیید و افتخاری متفاوت باشد.
کمک هزینه سالانه اعضای تخصصی نمی‌تواند بیشتر از پنجاه‌هزار (000/50) یورو باشد.
کمک هزینه سالانه اعضای مورد تأیید نمی‌تواند بیشتر از بیست‌هزار (000/20) یورو باشد.
کمک هزینه سالانه اعضای افتخاری نمی‌تواند بیشتر از پانصد (500) یورو باشد.
اعضائی که در پرداخت کمک هزینه یا هزینه‌های اشتراک خود برای دو سال کوتاهی کنند، از عضویت انجمن محروم می‌شوند.
        ماده11ـ اعضاء تحت هیچ شرایطی، در مورد تعهدات انجمن مسؤولیت شخصی ندارند.
        بخش 3ـ مجمع عمومی
        ماده12ـ مجمع عمومی شامل تمام اعضاء است.
        تنها اعضای تخصصی مذکور در ماده (7 (الف)) حق رأی دارند.
        مجمع عمومی مرکب از نمایندگی‌های کشورهایی است که حداقل کمک هزینه را برای سال قبل پرداخته باشند. تعداد نماینده‌هایی که هر کشور حق دارد به جلسه‌ای از مجمع عمومی بفرستد یک نماینده به عنوان رئیس و تعدادی نماینده است که از طریق فرمول «(الف) + (ب) تقسیم بر (پ)» مشخص می‌شود.
        در این فرمول (الف)، (ب) و (پ) عبارتند از:
        الف ـ کمک هزینه واقعی پرداخت شده توسط دولت، بخش ملی یا دستگاه ملی
        ب ـ مجموع حق عضویت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی آن کشور
        پ ـ حداقل کمک هزینه
        حداکثر تعداد نماینده‌هایی که می‌توانند در جلسه‌ای از مجمع عمومی شرکت کنند، ده نفر به علاوه رئیس هیأت نمایندگی است. در تعیین تعداد کل نماینده‌ها هر کسر یک‌دوم یا کمتر از آن نادیده گرفته می‌شود، هر کسر بیشتر از یک‌دوم به عنوان یک نماینده در نظر گرفته می‌‌شود.
        اشخاص زیر نیز به مجمع عمومی دعوت می‌شوند:
        ـ تمام اعضای کارگروه اجرائی       
        ـ نمایندگان کارگروه سازمان‌دهنده مجمع عمومی و همایشهای بعدی، به عنوان ناظر
        ـ رؤسای گروههای کاری در صورت لزوم
        انجمن، تنها یک نماینده ملی را در جلسات مجمع عمومی به رسمیت می‌شناسد. تنها رئیس نمایندگان هر هیأت نمایندگی ملی، یا جانشین او که در جلسه شرکت می‌کند، حق شرکت در هر رأی‌گیری رسمی را دارد و این مسؤولیت رئیس هیأت نمایندگی است که تعیین کند به چه طریقی آرای کل نمایندگان هیأت جمع شود. رئیس نمایندگان هر هیأت نمایندگی ملی باید ترتیب اخذ یک رأی را برای هر هیأت نمایندگی که کشورش حق داشته به مجمع عمومی بفرستد، بدهد.
        هر عضو تخصصی حق دارد تا در مجمع عمومی به وسیله عضو تخصصی دیگری نمایندگی شود.
        هر عضو تخصصی می‌تواند به عنوان نماینده تنها یک عضو تخصصی دیگر اقدام کند.
        ماده13ـ مجمع عمومی برای موارد زیر صلاحیت دارد:
        الف ـ اصلاحات اساسنامه
        ب ـ تأیید قواعد و مقررات
        پ ـ نصب و عزل اعضای شورا به پیشنهاد بخشهای ملی
        ت ـ نصب رئیس، دبیر کل و چهار نائب رئیس طبق قواعد و مقررات
        ث ـ تأیید طرح‌های راهبردی
        ج ـ تصویب بودجه‌ها، حساب‌ها و گزارش‌های مدیریتی
        چ ـ تأیید کمک هزینه‌ها و تعهدات پرداخت (حق عضویت‌ها)
        ح ـ تأیید کمیسیون‌های جدید
        خ ـ تأیید همایش‌ها
        د ـ تأیید موافقت‌نامه‌های همکاری
        ذ ـ نصب و عزل حسابرس‌ها
        رـ بازپرداخت به اعضای شورا و حسابرسان
        ز ـ اخراج اعضاء
        س ـ انحلال داوطلبانه انجمن
        ش ـ تغییر انجمن به یک سازمان با هدف اجتماعی
        ماده14ـ مجمع عمومی باید حداقل یک بار در نیمه اول هر سال برگزار شود. تمام اعضای تخصصی دعوت خواهند شد. اعضای تأییدشده و افتخاری می‌توانند در مقام مشاوره‌ای توسط شورا دعوت شوند. مجمع عمومی می‌تواند به طور فوق‌العاده بنا به درخواست رئیس یا دو تن از اعضای شورا تشکیل جلسه دهد. همچنین می‌تواند وقتی حداقل یک‌پنجم اعضای تخصصی نیز چنین درخواستی داشته باشند تشکیل جلسه دهد.
        ماده15ـ مجمع عمومی در روز، ساعت و مکان مشخص شده در دعوتنامه برگزار می‌شود. مجمع عمومی توسط شورا با یک نامه معمولی که حداقل سی روز قبل از  جلسه و با ذکر دستور جلسه توسط رئیس امضاء می‌شود، برگزار می‌گردد. دستور جلسه توسط شورا تنظیم می‌شود. مدارک پشتیبان، به دعوتنامه پیوست می‌گردد.
        هر پیشنهادی که حداقل به امضای یک بیستم اعضای تأیید صلاحیت‌شده رسیده ‌باشد، باید در دستور جلسه قرار گیرد. مجمع عمومی می‌تواند در مورد مواردی که در دستور جلسه قرار نگرفته ـ به جز تصمیم‌گیری‌های نیازمند اکثریتی خاص به نحو مقرر در ماده (17) ـ چنانچه یک سوم اعضای حاضر چنین درخواستی داشته باشند، تصمیم‌گیری نماید.
        ماده16ـ مجمع عمومی به ریاست رئیس برگزار و در حالتی که او غایب باشد یا نتواند شرکت کند، به ریاست نایب رئیس حاضر برگزار می‌شود. در حالت عدم امکان هریک از این موارد، مجمع عمومی با اکثریت نسبی تصمیم می‌گیرد چه کسی جلسه را مدیریت کند.
        ماده17ـ به جز در موارد خاص که در قانون تصریح شده و بعداً فهرست آن ذکر می‌شود، در صورتی که نیمی از اعضای تخصصی حاضر باشند یا نماینده داشته باشند، مجـمع عمومی می‌تواند با اکثریت نسبی آراء تصمیم‌گیری نماید. در صورت برابرشدن، رأی رئیس تعیین‌کننده است. در موارد خاص زیر که اکثریت نسبی، کافی به مقصود نیست:
        الف ـ بررسی و تغییر اساسنامه و مقررات مالی مشمول قواعد و مقررات، مجمع عمومی باید شامل حداقل دوسوم اعضای تخصصی، حاضر یا دارای نماینده باشد. تغییرات پیشنهادی باید در دعوتنامه‌ها که برای اعضاء فرستاده می‌شود به وضوح اعلام شود. هر تغییری، به حداقل اکثریت دوسوم اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده نیاز دارد. با این حال تغییرات مربوط به مقصود و اهداف انجمن تنها می‌تواند با رأی اکثریت چهارپنجم اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده، تأیید شود.
         در صورتی که دوسوم اعضای تخصصی در جلسه اول حاضر نباشند یا نماینده نداشته باشند، جلسه دوم صرف‌نظر از تعداد اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده، برای تصمیم‌گیری تشکیل خواهد شد.
        تغییرات به تأیید اکثریت دوسوم اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده و برای تغییر هدف انجمن اکثریت چهارپنجم اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده خواهد رسید.
        این جلسه دوم حداکثر سی روز پس از نخستین جلسه برگزار خواهد شد.
        اصلاحات اساسنامه به خدمات عمومی دادگستری فدرال تقدیم و طبق قانون در ضمایم روزنامه رسمی بلژیک منتشر می‌شود.
        ب ـ انحلال انجمن، مستلزم رعایت الزاماتی مشابه شرایط تغییر اهداف انجمن است.
        پ ـ برای اخراج یک عضو تخصصی به عللی غیر از موارد مذکور در ماده (10)، حضور اکثریت دوسوم اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده ضروری است.
        ماده18ـ تصمیمات مجمع عمومی در قالب صورتجلسات، تنظیم، توسط رئیس امضاء و در دفتر ثبت مخصوص، ضبط می‌شود. هر عضوی می‌تواند یک نسخه از صورتجلسات را داشته باشد. خلاصه‌هایی که باید در دادگاهی قانونی یا جای دیگر ارائه شود، به نحو معتبر توسط رئیس امضاء می‌شود.
        بخش4ـ شورا
        ماده19ـ انجمن به وسیله شورایی متشکل از حداقل ده شخص اداره می‌شود. عضویت شورا به ترتیب زیر است:
        الف ـ یک نماینده از هر دولت، بخش ملی یا دستگاه ملی: دولتها، بخشهای ملی یا دستگاههای ملی توسط یک رئیس هیأت نمایندگی یا جانشین او مورد نمایندگی قرار می‌گیرد. طول دوره انتخاب او و حداکثر تعداد دفعاتی که او می‌تواند این خدمت را انجام دهد در مقررات ملی تعریف می‌شود.
        ب ـ رئیس که برای یک دوره چهارساله و برای حداکثر سه دوره انتخاب می‌شود. رئیس توسط مجمع عمومی از طریق اکثریت نسبی آرای اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده انتخاب می‌شود. اگر هیچ نامزدی چنین اکثریتی کسب نکند، دومین رأی‌گیری بین دو نامزدی که بیشترین رأی را آورده‌اند انجام می‌شود. در صورت تساوی، رأی‌گیری دیگری انجام می‌شود تا یک نامزد اکثریت را به دست آورد. طول مدت تصدی ممکن است با استعفاء یا با رأی‌گیری در گردهمایی سالانه و یا یک جلسه فوق‌العاده تشکیل شده طبق ماده (14) که دستور کار آن شامل توصیه خاصی برای پیشنهاد خاتمه باشد و در آن جلسه به سمع رئیس شخصاً رسانده باشند، خاتمه یابد.
        این تصمیم همچنین می‌تواند در زمان غیبت او اگر دلیل احضار او بتواند ارائه شود، گرفته شود.
        پ ـ چهار نائب رئیس که برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شوند و فقط می‌تواند برای یک دوره خدمت کنند. آنها توسط توافق اجماعی یا با رأی اکثریت نسبی اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده در مجمع عمومی، انتخاب می‌شوند.
یک نائب رئیس حسب نظر مجمع هر سال می‌تواند جایگزین شود. در هر زمان باید حداقل یک نائب رئیس از هریک از سه منطقه آمریکای جنوبی و شمالی، اروپا و افریقا، آسیا و اقیانوسیه باشد.
        ت ـ دبیرکل که برای یک دوره هشت ساله انتخاب می‌شود. او توسط توافق اجماعی یا با رأی اکثریت اعضای تخصصی حاضر یا دارای نماینده در مجمع عمومی انتخاب می‌شود. انتخاب فقط بعد از یک دوره آزمایشی دوساله انجام می‌پذیرد. دبیرکل برای دوره‌های چهارساله بعدی قابل انتخاب خواهد بود.
        ث ـ رؤسای کمیسیون‌ها که توسط مجمع برای یک دوره تصدی چهارساله برای انجام خدمت انتخاب می‌شوند و فقط برای سه دوره می‌توانند خدمت کنند.
        بقیه اشخاصی که در قواعد و مقررات داخلی مشخص شده‌اند می‌توانند برای شرکت در جلسات شورا به عنوان ناظر دعوت شوند. ریاست شورا به عهده رئیس و در صورتی که غایب باشد و یا نتواند حضور داشته باشد به عهده نائب رئیس ارشد حاضر است. در غیر این‌صورت مجمع با اکثریت نسبی تصمیم می‌گیرد که چه کسی ریاست خواهد کرد.
        افراد اشاره شده در بند (الف) اعضای با حق رأی هستند. رئیس عضوی است که فقط در صورت تساوی آراء حق رأی دارد. اشخاص اشاره شده در بندهای (پ)، (ت) و (ث) اعضای بدون حق رأی هستند. اعضای خارج شده از شورا در اتمام دوره تصدی یا در صورت استعفاء، تا زمان جایگزینی مؤثر آنها در شورا حضور خواهند داشت.
        ماده20ـ وقتی رئیس یا دو نفر از اعضای شورا درخواست جلسه کنند، شورا تشکیل جلسه می‌دهد. دعوت‌نامه که توسط رئیس امضاء می‌شود شامل دستورکار، روز، ساعت و مکان جلسه خواهد بود.
        ماده21ـ شورا تنها در صورتی که اکثریت اعضاء حاضر باشند یا نماینده داشته باشند می‌تواند تصمیم‌گیری کند. تصمیم‌گیری تنها با رأی اکثریت نسبی بدون توجه به غایبین انجام می‌شود. هر عضو حاضر یا دارای نماینده یک رأی دارد. در صورت تساوی، رأی رئیس تعیین‌کننده است. هر عضو شورا می‌تواند از سوی عضوی دیگر نماینده شود. هر عضو شورا تنها می‌تواند به نمایندگی یکی از اعضای دیگر شورا عمل کند.
        ماده22ـ تصمیمات گرفته شده شورا در صورتجلسه ثبت، توسط رئیس امضاء و در دفتر ثبت مخصوص درج می‌شود. هر عضو می‌تواند تصویری از صورتجلسه را اخذ نماید. خلاصه‌ای از صورتجلسات که باید در دادگاه یا هر جای دیگر ارائه شود به نحو معتبری توسط رئیس امضاء می‌شود.
        ماده23ـ شورا حق راهنمایی و مدیریت انجمن را دارد. شورا نماینده انجمن در اقدامات قضائی و سایر موارد است. شورا نماینده انجمن به عنوان خواهان یا خوانده در هر رسیدگی قضائی است و در مورد هرگونه اقدام و استدلالی که باید در رسیدگی‌های قضائی انجام شود، تصمیم‌گیری می‌نماید. وکالت برای نمایندگی انجمن در دادگاه می‌تواند به دبیر کل داده شود. شورا برای هر اقدام از هر نوع که مربوط به هر دو جنبه مدیریت و سیاستگذاری باشد صلاحیت دارد و به خصوص برای واگذارکردن هر مال منقول و غیرمنقولی، بدون هزینه یا در قبال مابه‌ازاء برای ثبت هر نوع رهن یا فک‌رهن، برای گرفتن یا دادن قرض و پیش‌بینی شرط، برای عهده‌دار شدن هر اقدام تجاری یا بانکی. شورا گزارش مدیریت خود را به مجمع عمومی ارائه می‌دهد.
        ماده24ـ شورا می‌تواند قواعد و مقرراتی را که برای گرداندن انجمن لازم می‌داند وضع نماید و آنها را اصلاح کند. شورا این قواعد را جهت تأیید به مجمع عمومی تسلیم می‌کند.
        ماده25(الف) ـ شورا می‌تواند مدیریت روزانه و مالی انجمن را با امضای مجاز حاکی از موافقت نسبت به این امر، به کارگروه اجرائی محول نماید. کارگروه اجرائی مرکب از رئیس، دبیر کل، چهار نائب رئیس و رؤسای کمیسیون می‌باشد.
        ماده25(ب) ـ کمیته اجرائی می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به رئیس و دبیرکل محول کند.
        ماده25(پ) ـ همچنین شورا می‌تواند تمامی اختیارات خاص خود را که دقیقاً و با محدویت زمانی شرح داده شده به تمام نمایندگان منتخب خود محول کند. شورا می‌تواند پاداشی را که ممکن است به این نمایندگان منتخب داده شود، وضع نماید.
        ماده26ـ فعالیت‌های الزام‌آور انجمن توسط رئیس امضاء می‌شود، مگر این که به‌نحو دیگری توسط شورا مشخص شود. اعضای شورا هیچ تکلیف شخصی در ارتباط با تعهدات انجمن ندارند.
        بخش5 ـ دارایی‌ها ـ منابع
        ماده27ـ دارایی‌های انجمن شامل تمام اموال منقول یا غیرمنقولی می‌شود که انجمن خریداری یا به عنوان هدیه جهت نیل به اهداف خود دریافت کرده است.
        درآمد سازمان به ویژه شامل موارد زیر است:
        الف ـ کمک مالی اعطاء شده توسط دولتها، بخشهای ملی یا دستگاههای ملی
        ب ـ هزینه اشتراک دریافتی از اعضای مورد تأیید و افتخاری
        پ ـ وصیت اعضاء، طرفهای خصوصی یا هر شرکتی که مایل است از انجمن حمایت کند.
        ت ـ هزینه مالی تعلق گرفته به سرمایه انجمن
        ث ـ درآمد حاصل از اموال منقول که توسط انجمن مدیریت شده یا متعلق به انجمن است.
        ج ـ درآمد حاصله از تمام فعالیت‌های انجمن
        بخش6 ـ بودجه‌ها ـ حسابها
        ماده28‌ـ سال مالی اول ژانویه (یازده دی ماه) آغاز و در سی‌ویک دسامبر هر سال (ده دی ماه سال بعد) خاتمه می‌یابد. دفاتر و سوابق در آن تاریخ بسته می‌شوند.
        شورا هر سال، گزارش مالی حسابهای درآمد و هزینه‌های خود را به همراه گزارشی از فعالیت و اظهاریه امور مالی انجمن در مورد امور مالی سال گذشته و گزارشی از بودجه سال بعد را جهت تأیید به مجمع عمومی ارائه می‌کند.
        تأیید حسابها و گزارش مدیریتی توسط مجمع عمومی برابر است با رفع مسؤولیت شورا، اعضای شورا و حسابرس‌ها
حسابها به خدمات عمومی قضائی فدرال ارسال خواهد شد و وفق ضوابط قانونی در پرونده مربوط قرار داده می‌شود.
        بخش7ـ حسابرس‌ها
        ماده29ـ حسابهای انجمن توسط دو حسابرس که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند حسابرسی می‌شود. حسابرس‌ها نتایج حسابرسی خود را به مجمع عمومی گزارش می‌دهند.
        بخش8 ـ انحلال ـ تسویه
        ماده30ـ به جز در مواردی که انحلال به طور قانونی یا به موجب تصمیم قضائی انجام می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد انحلال تنها توسط مجمع عمومی طبق شرایط قانونی و وفق این اساسنامه می‌تواند اتخاذ شود. تصمیم انحلال باید دربردارنده انتخاب یک یا چند مدیر تسویه باشد؛ مگر آنکه آنها حسب درخواست فعال‌ترین طرف توسط مراجع قضائی مشخص شده باشند.
        ماده31(الف) ـ صرف‌نظر از علت انحلال، دارایی‌های خاص انجمن منحل شده به‌یک یا چند انجمن غیرانتفاعی دارای هدف اجتماعی مشابه که توسط مجمع عمومی مشخص می‌شود اختصاص داده خواهد شد. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان دارایی‌ها را به‌اعضاء یا اعضای سابق اختصاص داد.
        ماده31(ب) ـ هر آنچه که صریحاً در این اساسنامه قید نشده است مشمول مقررات عنوان 3 قانون 27 ژوئن سال 1921 میلادی (6/4/1300 هجری‌شمسی) در مورد سازمانهای غیرانتفاعی، انجمنها و نهادهای بین‌المللی غیرانتفاعی است.
        این اساسنامه در استوریل پرتغال در تاریخ 12 می 2006 میلادی (22/2/1385 هجری‌شمسی) مورد موافقت قرار گرفت.
        قانون فوق مشـتمل بر ماده واحده منضـم به متن اساسنامه شامل سی ‌و یک ماده در جلسه علنی روز سه‌شنـبه مورخ هفـدهم مرداد ماه یکـهزار و سیـصد و نـود و یک مجلـس شورای اسـلامی تصـویب شـد و در تاریـخ 25/5/1391 به تأییـد شورای نگهبان رسید.
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی   

  نظرات ()
مطالب اخیر قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴ نظریات مشورتی(نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه )۱۳۹۶/۰۲/۱۰ قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیارا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور شمول حکم ماده۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری کیفیت تنظیم و تسلیم تقاضای دریافت جنین اهدایی قرار منع تعقیب درجرائم ماده۲۷۳ ق.آدک بعداز تأییددادگاه کیفری1قابل فرجامخواهی است بیانات رهبر مسلمین جهان در دیدار اقشار مختلف مردم (18/۰۶/۱۳۹۴) تصویب نامه در خصوص برنامه جامع بهره وری کشور تصویب نامه در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور
کلمات کلیدی وبلاگ اخبار حقوقی (٦۸٦) اجتماعی (٥۱۱) تصویب نامه،دستورالعمل،نظامنامه،بخشنامه (۳٦٧) آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (۳٥٦) آیین نامه ها (٢۸٦) امور اداری و استخدامی (٢٥٩) قوانین (٢٤٩) پیام های مدیر وبلاگ (۱٧۸) اخبار بازار،تجارت و صنعت (۱٦۱) اخبار بانکی (۱٥۱) مقررات بین المللی (۱٢٥) امور آموزشی، فرهنگ و هنر (۱٢٥) امور دادرسی و اجرا (۱٢٢) امور بیمه،تامین اجتماعی و رفاه (۱۱٩) مالی و اقتصادی (۱۱۱) شهرداری (۱٠۳) مقررات امور بانکی (٩٥) مقررات تجاری و بازرگانی و گمرکی (۸٥) مجلس شورای اسلامی (٧٦) ملکی و ثبتی (٦٦) امور فرهنگیان (٦۳) نظریات مجلس بر مصوبات دولت (٦۱) مقررات پزشکی و دارویی (٥٥) بودجه (٥٠) ازمقام معظم رهبری (٤٧) مقالات و معاضدت ها (٤٦) قوانین و مقررات جزایی (٤٦) کشاورزی و صنایع (٤۱) ایثار گران (۳٦) نظریات و دکترین (۳٥) سرگرمی و دلگرمی (۳٤) امور خانواده، حسبیه و ارث (۳۳) پیمانکاری (۳۳) آراء وحدت رویه هیأت عمومی دیوانعالی کشور (۳٠) مشکلات شهروندان (۳٠) برخی قوانین پر کاربرد (٢۳) کار (٢٠) رایانه و سایبر (۱۸) ابطال مصوبات شورای شهر (۱۸) نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه (۱٧) ابطال مصوبات دولت (۱٧) بسته های اجرایی (۱٥) استفتاء (۱۳) ورزشی (۳) سیاستهای کلی نظام (۳) داوری (۱) قوانین برنامه توسعه (۱) آراء وحدت رویه شورای عالی ثبت (۱)
دوستان من آموزش آشپزی پرتال زیگور طراح قالب