تصویب یک‌فوریت 3 طرح و رفع ایرادات شورای نگهبان به یک استفساریه

 

جلسه علنی روزیکشنبه مجلس با رفع ایرادات شورای نگهبان به استفساریه ‌قانون انتخابات مجلس از سوی نمایندگان و تصویب یک‌فوریت‌های 3 طرح دوفوریت همراه بود.

چهارصد و چهل و پنجمین جلسه علنی مجلس، ساعت 8:22 دقیقه صبح روز یک‌شنبه به ریاست علی لاریجانی رئیس قوه مقننه کشورمان آغاز شد.

* لاریجانی: جلسات علنی مجلس در ماه رمضان از ساعت 9 آغاز می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از آغاز رسمی جلسه علنی پارلمان اعلام کرد که جلسات علنی مجلس در ماه مبارک رمضان از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود.

* پیشنهاد باهنر برای طرح استفساریه قانون انتخابات

در ابتدای جلسه امروز و با در دستور قرار گرفتن رفع ایرادات شورای نگهبان از مصوبه نمایندگان درباره استفساریه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران در پیشنهادی به منظور رفع ایراد شورای نگهبان از طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس درخصوص کامل نشدن دوره نمایندگی برای آن دسته از نمایندگانی که نخستین دوره نمایندگی را در نهاد قانون‌گذاری کشور تجربه می‌کنند، گفت: بحث دوره نمایندگی در مجلس و مدارج تحصیلی که در طرح استفساریه ماده 28 قانون انتخابات عنوان شده بود و به آن نظر داشتیم،‌ مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته که نمایندگان کسری چندماهه در رابطه با یک دوره کامل نمایندگی خواهند داشت و خواستار تغییر آن شدند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان اعلام کرده که نمایندگانی که قصد ثبت‌نام در انتخابات دوره بعدی را دارند و مجبورند که چندماه قبل از پایان دوره‌ای که در آن حضور دارند، ثبت‌نام مجدد داشته باشند، به این دلیل که یک دوره آنها کامل نخواهد شد، مشمول این قانون نمی‌شوند و بنابراین اصل بر این قرار داده می‌شود که دوره نمایندگی ایشان کامل شده و مشکلی از بابت ثبت‌نام نخواهند داشت.

** نمایندگان در بند الف طرح دوفوریتی استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال 1378 و اصلاحات بعدی آن سؤال کرده بودند که با توجه به اصل 63 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که هر دوره نمایندگی را چهار سال می‌داند، آیا منظور قانونگذار در تبصره 3ماده 28 قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی در مدت چهار ساله است یا شامل نمایندگان میان‌دوره‌ای هم می‌شود؟

نمایندگان در پاسخ به این بند استفساریه تصویب کرده بودند: بلی، مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره به میزان ولو کمتر از مدت چهار سال نیز است و شامل نمایندگی میان‌دوره‌ای هم می‌شود.

این مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان مغایر اصل 73 قانون اساسی شناخته شد که معتقد بود از آن‌جایی که توسعه مفهوم یک دوره نمایندگی در بند الف استفساریه، تفسیر نبوده و بلکه تقنین محسوب می‌شود، این بند مغایر اصل 73 قانون اساسی است.

همچنین براساس نظر شورای نگهبان اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از چهار سال تبعیض ناروا و مغایر بند 9 اصل 3 قانون اساسی است.

وکلای مردم در خانه ملت همچنین در بند (ب) طرح استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال 78 و اصلاحات بعدی آن سؤال کرده بودند که آیا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی و معادل آنها شامل آن دسته از مدارکی است که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه قم و دیگر مراجع قانونی ذی‌صلاح صادر شده است (آنچه در ثبت‌نام داوطلبین دوره هشتم اعمال شده)؟

نمایندگان به این بند استفساریه هم چنین پاسخ داده بودند: بلی، شامل آن دسته از مدارکی که از سوی مراجع یادشده صادره است، نیز است.

اما این بند (ب) هم مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و اعلام کرده بود: عبارت "دیگر مراجع قانونی ذی‌صلاح " در بند ب استفساریه ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

* ‌اخطار قانون اساسی سلیمی به پیشنهاد محمدرضا باهنر

پس از پیشنهاد باهنر، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در اخطاری با استناد به اصول 63 و 73 قانون اساسی، اظهار داشت: طبق قانون، دوره نمایندگان مجلس 4 سال است و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس است.

وی با اشاره پیشنهاد‌ باهنر برای اصلاح طرح دو‌فوریتی استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن، تأکید کرد: ‌به نظر می‌رسد مجدداً با این پیشنهاد تلویحاً مجلس دوره نمایندگی را به کمتر از 4 سال اطلاق می‌کند و گویا دوره نمایندگان مجلس را به صورت کامل محاسبه می‌کند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن وارد ندانستن این اخطار، گفت: ما اصلا به موضوع نمایندگان میان‌دوره‌ای ورود پیدا نمی‌کنیم و شورای نگهبان در این زمینه تفسیری دارد که دوره نمایندگانی کمتر از 4 سال یک دوره محسوب نمی‌شود و مجلس نیز همان تفسیر را ملاک عمل خود قرار می‌دهد.

* مجادله کوچک‌زاده با رئیس مجلس/ آقای لاریجانی آبروی مجلس را به حراج نگذارید

پس از سلیمی، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به بند 11 ماده 23 آئین‌نامه داخلی پارلمان با انتقاد از پیشنهاد مطرح شده از سوی محمدرضا باهنر در خصوص قانون انتخابات مجلس، خطاب به لاریجانی اظهار داشت: در صراحت فرمایشات شما و آقای باهنر و دوستان دیگر این بود که گفته شد‌ با این تغییری که دادیم، مشکل عمده ثبت‌نام افرادی که دو یا سه ماه از دوره نمایندگی‌شان می‌ماند، حل شد و یکی دو نفر از نمایندگان باقی می‌مانند که مشکل آنان را با حذف یک بند از طرح فوریتی مذکور حل می‌کنیم.

وی افزود: آقای لاریجانی اگر بنده به جای شما بودم، آبروی مجلس را برای اینکه کار یک یا دو نماینده راه بیفتد، به حراج نمی‌گذاشتم.

در این هنگام لاریجانی خواستار بیان توضیحاتی در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده شد که کوچک‌زاده گفت: هر نوع صحبت کردن و آمدن وسط حرف ناطق اخلال بوده و مثل دو دو کردن است که این مسئله خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

وی همچنین با بیان اینکه چرا شما تا این حد نگران مطرح شدن حرف بنده هستید، گفت: چندین نفر گفتند که رعایت رفقا را کنید.

در این هنگام لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: به نظر بنده عده‌ای هستند که در مجلس می‌خواهند مجلس را خراب کنند.

پس از این سخن لاریجانی، تعدادی از نمایندگان به احسنت احسنت گفتن لاریجانی پرداختند.

در ادامه نماینده تهران در مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما کار خودتان را انجام دادید و احساسات دوستان را تحریک کردید.

وی ادامه داد: این رویه صحیحی نیست و مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع تذکر دادند و بهتر است شما اجازه دهید عرض بنده تمام شود، چرا‌که مردم در کنار 290 نماینده قضاوت خواهند کرد و بنده نمی‌دانم چرا شما از اینکه صحبت‌های من منعقد شود، نگرانید. اجازه دهید سخنان بنده به اتمام برسد و شما که فلسفه و منطق خواندید، پاسخ دهید.

در ادامه لاریجانی از وی خواست که تذکر خود را مطرح کند که کوچک‌زاده به وی پاسخ داد: اگر بناست در میان سخنان من وارد شوید، بنده حرف نمی‌زنم.

کوچک‌زاده اضافه کرد: در پیشنهاد حذفی که آقای باهنر مطرح کردند، گفت‌ مشکل یک یا دو نفر از نمایندگان مجلس حل می‌شود.

لاریجانی رئیس مجلس خطاب به کوچک‌زاده گفت: شما اشتباه متوجه شده‌اید و مشکل نمایندگان میان دوره‌ای در اینجا مطرح نیست و باید بدانید موضوع نمایندگان میان‌دوره‌ای قابل بحث نیست و در مورد یک دوره نمایندگی هم مجلس گفته است هر‌چه شورای نگهبان بگوید، ما قبول داریم و بنده از ابتدا می‌خواستم همین یک جمله را به شما بگویم.

وی افزود: خواهش بنده این است که در بیان مسائل‌تان دقت کنید.

کوچک‌زاه نیز به وی گفت: "شما دارید شانتاژ می‌کنید " که لاریجانی به وی گفت: "مغلطه می‌کنید " و کوچک‌زاده در این هنگام به لاریجانی گفت "از قضاوت شما متشکرم ".

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: گویا عده‌ای در حال خراب کردن مجلس هستند.

در حالی که کوچک‌زاده از جای خود بلند شده و به سخنانش ادامه می‌داد، جهانبخش محبی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس از وی خواست که شأن مجلس را حفظ کند و گفت که مقام معظم رهبری فرموده‌اند به نمایندگانی که نظم جلسه را حفظ نمی‌کنند، تذکر دهید.

در ادامه رئیس مجلس ‌در پاسخ به کوچک‌زاده گفت: اصلاح این بند به این نحو است که شورای نگهبان گفته دوره میان‌دوره‌ای کمتر از 4 سال را قبول ندارد و به این نحو مشکل کسانی که جزء نمایندگان میاندوره‌ای مجلس بوده‌اند، قابل حل نیست.

* ایرادات شورای نگهبان به ‌استفسایه ‌قانون انتخابات مجلس رفع شد

نمایندگان مجلس پس از بررسی ایرادات شورای نگهبان از طرح استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن پرداختند.

طرح استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس دارای دو سؤال و دو پاسخ بود که شورای نگهبان از سؤال اول و دوم این طرح ایراد گرفت.

وکلای ملت در مورد ایراد شورای نگهبان در سؤال اول، با پیشنهاد محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران، این سؤال و پاسخ آن‌را ‌حذف کردند و در مورد ابهام شورای نگهبان در سؤال دوم نیز مدرک معادل در هر مقطع تحصیلی را مدرکی دانستند که واجد ارزش استخدامی باشد.

این پیشنهاد با 134 رای موافق، 27 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

* نامزدی 5 نماینده برای عضویت ناظر در هیأت امنای صندوق توسعه ملی

دستور بعدی جلسه امروز مجلس انتخاب دو نفر از اعضاء کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان ناظر در هیئت امنای صندوق توسعه ملی (موضوع جزء 9 بند «ج» ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه) بود که پنج نماینده از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نامزد عضویت به عنوان ناظر در هیئت امنای صندوق توسعه ملی شدند.

سیدحسین حسینی نماینده فریمان،‌ جعفرقادری نماینده شیراز و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان از کمیسیون برنامه و بودجه و پیمان فروزش نماینده زاهدان و غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران از کمیسیون اقتصادی نامزد عضویت به عنوان ناظر در هیئت امنای صندوق توسعه ملی شدند.

* مصباحی‌‌مقدم و قادری عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی شدند

پس از رای‌ بهارستان‌نشینان، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم و جعفر قادری به ترتیب با 140 و 126 رأی به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیئت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند.

پیمان فروزش، محمد‌قسیم عثمانی و سید‌حسین حسینی نیز به ترتیب با 57، 35 و 19 رای از عضویت در هیئت امنای صندوق توسعه ملی باز ماندند.

* کواکبیان: اسامی نمایندگان منصرف ‌از طرح سؤال از رئیس‌جمهور اعلام شود

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در جلسه علنی طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به مواد 17، 23، 77 و 182 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: در ماده 77 آئین‌نامه مطرح شده که اگر کسی تلویحا نسبت سوئی به نمایندگان بدهد، باید این نسبت سوء آن فرد، پاسخ داده شود.

وی در این‌باره افزود: روز چهارشنبه هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی گفت‌ که برخی از شما نامه‌هایی در حمایت از واردات داده‌اید که هنوز جوهر آن خشک نشده است؛ سؤال بنده این است که چرا کلی‌گویی می‌شود و چرا نام نمایندگان را نمی‌برند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس درادامه سخنان خود با استناد به اصل 88 قانون اساسی نیز تصریح کرد: معتقدم که اگر مجلس دقیقا به وظیفه خود عمل کند، خیلی بهتر است. باید اسامی کسانی که امضای سؤال از رئیس جمهور را پس گرفته و از سؤال منصرف شده‌اند، اعلام شود. باید سؤال را در دستور کار قرار داده شود چرا‌که امروز عده‌ای قصد دارند که محمود کبیر را در مقابل داریوش کبیر قرار دهند.

کواکبیان در ادامه سخنان خود مجددا بر در دستور کار قرار گرفتن سؤال از رئیس جمهور تاکید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: حالا کسی چیزی گفته و ما نباید هر که هر چی گفت را پاسخ دهیم.

* تذکر توکلی ‌به لاریجانی در حمایت از کوچک‌زاده

در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با استناد به آئین‌نامه‌ای داخلی مجلس گفت: آئین‌نامه این حق را به رئیس مجلس داده ‌که اگر نمایندگی خارج از موضوع مذاکره تذکری بدهند، جلوی تذکر را بگیرد اما آنچه ‌آقای کوچک‌زاده تذکر دادند، درباره موضوع مطرح در صحن علنی بود و شما باید اجازه می‌دادید ایشان از حق قانونی‌اش‌‌ استفاده کنند.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس باید اجازه بدهد نمایندگانی که درباره موضوع مطرح در صحن علنی تذکر می‌دهند، از تمام وقت قانونی خود استفاده کنند، افزود: آقای لاریجانی شما باید مطابق آئین‌نامه به نمایندگانی که درباره موضوع مطرح در صحن علنی تذکر می‌دهند، وقت قانوین بدهیم، حتی اگر آن تذکر را قبول نداشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: عدم اجازه به استفاده از تمام وقت قانونی یک نماینده برای ارائه تذکر خلاف آئین‌نامه و مغایر با آبروی مجلس است؛ هیئت رئیسه باید آبروی مجلس را نگه دارد چرا‌که حرمت امامزاده به متولی آن است.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: عرض بنده همین بود که آقای کوچک‌زاده تذکرشان درباره موضوع نبود، چرا‌که ایشان تلقی‌شان از موضوع اشتباه بود. تصور آقای کوچک‌زاده این بود که ما می‌خواهیم برای نمایندگان میان‌دوره‌ای کار بکنیم، درحالی‌که ما تنها تفسیر شورای نگهبان را قبول داریم.

* گمرک شامل ستاد مرکزی گمرک‌های اجرایی و گمرک ایران ‌است

دستورکار سوم امروز پارلمان، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه امور گمرکی بود که وکلای ملت در فصل دوم این لایحه و در بررسی اهداف و وظایف، ماده 2 این لایحه 163 ماده‌ای را رسیدگی و تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه مجلس، گمرک جمهوری اسلامی ایران سازمانی دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور داراست و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات و عبور (ترانزیت) کالا و وصول حقوق ورودی و عوارض گمرکی و مالیات‌های مربوطه و الزامات فنی و تسهیل تجارت است.

به موجب مصوبه مجلس، گمرک جمهوری اسلامی ایران برای انجام وظایف قانونی خود، سطوح واحدهای اجرایی مورد نیاز را بدون سوابق و تقسیمات کشوری و ماده 30 قانون مدیریت خدمات کشوری، متناسب با حجم و نوع فعالیت‌ها تعیین می‌کند.

همچنین بهارستان‌نشینان مقرر کردند تشکیلات گمرک و واحدهای اجرایی متناسب با وظایف و مأموریت‌های محوله توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و پس از تعیین وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نمایندگان ملت مصوب کردند که گمرک جمهوری اسلامی ایران شامل ستاد مرکزی گمرک ایران و گمرک‌های اجرایی است.

*‌ ابطحی: کلمات غربی استفاده شده در لایحه امور گمرکی ‌اصلاح شود

سیدمحمد‌جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در جریان بررسی ماده 3 لایحه امور گمرکی در اخطاری با استناد به اصول 15 و 77 قانون اساسی، اظهار داشت: در این لایحه بعضا غفلت‌هایی صورت گرفته و از کلمات غربی در متن لایحه استفاده شده است.

وی افزود: در بخشی از این لایحه از کلمه "کاپوتاژ " استفاده شده که اگر به این صورت به تصویب مجلس برسد، حتما شورای نگهبان این لایحه را برمی‌گرداند و بنده می‌خواهم برای اینکه رفت و برگشتی در این خصوص وجود نداشته باشد، همین جا لایحه مذکور را اصلاح کنیم.

در ادامه علی لاریجانی ضمن وارد دانستن این ایراد، گفت: این یک کلمه غربی است و آقای حدادعادل اگر معادل فارسی برای این کلمه دارند، آن‌را مطرح کنند.

ابطحی در اخطار دیگری با استناد به اصل 77 قانون اساسی، گفت: در یکی از بندهای لایحه امور گمرکی آمده است که انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه‌های گمرکی دو یا چند جانبه به عنوان وظایف و اختیارات گمرک ایران تعیین شده است که این موضوع با توجه به قانون اساسی که باید تمام موافقت‌نامه‌ها و قراردادها به تصویب مجلس برسد، مغایر قانون است و باید در این زمینه اصلاح شود و برای پرهیز از بازگشت از شورای نگهبان، بهتر است همین جا این موضوع را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس ضمن وارد دانستن این اخطار قانون اساسی، گفت:‌ از آنجایی که در این بند به صورت مطلق نوشته شده، ایراد وارد است و گویا اطلاق شده باید انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های گمرکی به امضای دولت برسد.

در ادامه رئیس مجلس این اخطار قانون اساسی را به رای وکلای ملت گذاشت که بهارستان نشینان نیز با وارد بودن این اخطار موافقت کردند.

سپس رئیس مجلس با استفاده از اختیارات قانونی خود، این بند از ماده 3 لایحه مذکور را با اضافه کردن جمله "با رعایت اصل 77 قانون اساسی و قوانین مربوطه "‌ اصلاح کرد.

* محمدیاری: موافقت‌نامه‌های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد

بهمن محمدیاری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه امور گمرکی در اخطار با استناد به اصل 125 قانون اساسی،‌ اظهار داشت: امضای عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های دولت ایران با سایر دولت‌ها و پیمان‌نامه دولت ایران با اتحادیه‌های بین‌المللی باید پس از تصویب مجلس اجرایی شود.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به این اخطار قانون اساسی،‌ گفت: نمایندگان مردم در مجلس این موضوع را با رعایت اصل 77 قانون اساسی اصلاح کرده‌اند.

* مجلس وظایف و اختیارات گمرک ایران را تعیین کرد

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه امور گمرکی، ماده 3 این لایحه را بررسی کرده و با 125 رای موافق، بدون رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند که به موجب این مصوبه مجلس وظایف و اختیارات گمرک ایران به شرح ذیل به تصویب رسید:

الف- اعمال سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات و عبور کالا

ب- تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول قانونی توسط گمرک ایران

پ- انجام تشریفات قانونی ترخیص و تحویل کالا به صاحب یا نماینده قانونی وی و بررسی اسناد ترخیص به منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول کسب دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی

ت- کنترل ونظارت بر امور کالا بر قلمرو کشور

ث- اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بازارچه‌های مرزی، مرزنشینیان و پیله‌وران

ج- اعمال مقررات گمرکی درباره معافیتها و ممنوعیت‌ها در بخش‌های صادرات قطعی، صادرات موقت، واردات قطعی، واردات موقت، کابوتاژ، عبور داخلی کالا، انتقالی، معاملات پایاپای مرزی، فروشگاه‌های آزاد، بسته‌ها و پیک‌های سیاسی و پست بین‌الملل

چ- اجرای قوانین و مقررات مربوط به تخلفات و قاچاق گمرکی، کالاهای متروکه و ضبطی

ه- پیش بینی و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرا و استقرار سامانه‌ها، رویه‌ها و روش‌های نوین همچون پنجره واحد در فعالیت‌های گمرکی

خ- جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار آمار میزان واردات و صادرات کالا

د- بررسی و شناخت موانع نظام گمرکی و برنامه ریزی در جهت رفع آنها

ذ- اظهار‌نظر در خصوص پیش‌نویس طرح‌ها، لوایح ، تصویب‌نامه‌های مرتبط با امور گمرکی

ر- اتخاذ روش‌های مناسب برای هدایت و راهبردی دعاوی حقوقی و قضایی و رابطه با امور گمرکی

ز- آموزش کارکنان و نظارت بر انجام بازرسی اعمال و رفتار کارکنان گمرک، کشف تخلف و تقصیرات اداره آنان

ژ- بازرسی از واحدهای اجرایی گمرکی و نظارت بر عملکرد آنها و ساماندهی کمی و کیفی مبادی ورودی و خروجی

س- رسیدگی و حل اختلافات ناشی از اجری قانون و مقررات گمرکی فی مابین گمرک و صاحب کالا برابر قوانین و مقررات مربوطه

ش- گسترش ارتباطات بین‌المللی، انعقاد تفاهمنامه و موافقتنامه‌های گمرکی دو یا چند جانبه، عضویت و تعامل فعال با سازمان‌های بین‌المللی و گمرکی با رعایت اصل 77 قانون اساسی و قوانین مربوطه

ص- رعایت توصیه‌های سازمان جهانی گمرک ، قراردادهای بازرگانی و توافقنامه‌های منعقده یا پایاپای در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه

ض- رعایت مفاد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور واگذاری امور غیرحاکمیتی گمرکی به بخش‌های خصوصی وتعاونی

ط- استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیز اماکن گمرکی به ابزارهای پیشرفته برای افزایش کارایی و بهبود انجام تشریفات گمرکی

ظ- تمهیدات لازم برای تسهیل امور تجاری، تشویق صادرات و گسترش عبور کالا

ع- تسهیل فرآیندهای گمرکی با هدف توسعه گردشگری

غ- انجام سایر وظایف گمرکی به موجب این قانون و یا سایر قوانین و مقررات

این لایحه براساس اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده بود و در جلسه علنی روز چهارشنبه 31/1/1390 مجلس مطرح و با اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال موافقت شد.

* موافقت مجلس با ‌‌فوریت طرح تهیه شناسنامه رسمی برای میراث فرهنگی

دوفوریت طرح تهیه شناسنامه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی که توسط 70 نفر از نمایندگان مجلس امضا و تقدیم هیئت‌رئیسه شده بود، در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی گذاشته شد.

اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران و یکی از طراحان این طرح طی سخنانی در دفاع از دوفوریت این طرح، گفت: طرح مذکور از میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشورمان که قدمتی 7 هزار ساله دارد، دفاع می‌کند، چراکه امروز بعضا آثار باستانی کشورمان احصاء نمی‌شوند و این باعث شده که قاچاقچیان این آثار را به قیمت کم خریده و به خارج از کشور ببرند.

وی با بیان این که در کشور ما کتاب‌های قدیمی فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه حفاظت مناسبی از این کتاب‌ها انجام نمی شود و قاچاقچی‌ها با قیمت پایین این کتاب ها را به خارج از ایران منتقل می کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: برخی علما و اساتید کتاب‌های ارزشمندی دارند که وارثان آنها از ارزش واقعی آنها خبر ندارند.

بادامچیان در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح آثار باستانی پس از شناسنامه‌دار شدن، سند‌دار شده و در محضر ثبت می‌شود و فقط در داخل کشور قابل خرید و فروش خواهند بود.

وی با بیان اینکه برای تدوین دو فوریت طرح تهیه شناسه برای اشیا عتیقه و میراث فرهنگی کار کارشناسی انجام شده است، گفت: تصویب دو فوریت این طرح از قاچاق اشیا عتیقه به خارج کشور جلوگیری می‌کند.

- فرهنگی خواستار بررسی یک فوریتی طرح تهیه شناسه برای اشیای عتیقه شد

پس از سخنان بادامچیان، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز نیز در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: این طرح 28 ماده دارد و میراث فرهنگی بسیار مهم است و باید به آن توجه و در این امر جای هیچ گونه تردیدی نیست ضمن آنکه اگر نقصان و خلأیی در این زمینه وجود دارد، باید رفع شود اما رسیدگی به چنین مسئله‌ مهمی نباید گرفتار تعجیل شود.

وی افزود: بهتر است که این طرح را بدون فوریت بررسی و نهایتا طرحی که با تأمل و کارشناسی شده است‌ را به صحن بیاوریم.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: این طرح دارای 28 ماده است که هر کدام استنادات مختلفی دارد و لازم است تا کارشناسانی در این‌خصوص اظهارنظر کنند و ضعف‌ها و ایرادهای آن را بگویند تا اگر نیاز به اصلاح داشت مورد بررسی قرار گیرد و در کمیسیون تخصصی درباره آن رسیدگی شود.

فرهنگی با اعلام مخالفت در خصوص 2 فوریت این طرح گفت: اگر این طرح در قالب دو فوریتی مطرح شود و بخواهیم با عجله و در طول 2 روز به آن رسیدگی کنیم، بدون آنکه امکان بررسی برای کارشناسان و صاحب‌نظران ایجاد شود، فرایند صحیحی نیست و در شأن قوه مقننه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح‌های یک پاراگرافی و چند سطری امکان رسیدگی 2 فوریتی دارند و نه این طرح که مبسوط و مفصل است، تصریح کرد: موضوع اشیای عتیقه و میراث فرهنگی بحثی دیرینه است و سالیان متمادی تجارب فراوانی در این حوزه انجام شده است و به اعتقاد من آوردن آن در قالب یک طرح دو فوریتی به صحن مجلس به صلاح قوه مقننه نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اعلام اینکه این طرح در محتوا هیچ مشکلی ندارد، گفت: طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی می‌تواند در قالب طرح یک فوریتی مورد رسیدگی قرار بگیرد تا کمیسیون مربوطه نیز فرصت بررسی پیرامون آن را داشته باشد.

- یوسف‌نژاد: وضعیت ثروت‌های ملی نگران‌کننده است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری نیز در موافقت با دوفوریت این طرح تهیه شناسنامه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی طی سخنانی اظهار داشت: وضعیت آثار هنری و تاریخی کشورمان نگران کننده است و درباره تکلیف آثار تاریخی، دستگاه‌های دولتی و کمیسیون تخصصی دچار مشکل هستند و باید برای آثار تاریخی و تمدنی کشورمان قانون وضع کنیم.

وی این طرح را یکی از مسائل مهمی دانست که هم با دستگاه‌های ذی‌ربط و هم با کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارتباط دارد. خاطرنشان کرد: به نظر بنده درباره وضع قانون برای‌ آثار تاریخی تاکنون هم تأخیر شده و باید مدت‌ها قبل در این باره اقدام می‌کردیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نگرانی برخی از مخالفان این طرح استفاده از نظرهای کارشناسان است؛ اما باید گفت که چه موضوعی مهمتر از حفظ آثار تاریخی در اختیار خانواده‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از آثار تاریخی کشور در حال از بین رفتن هستند، افزود: ما آثار تاریخی زیادی داریم؛ اما متاسفانه قانون متناسبی با آنها نداریم و چه نیازی بالاتر از شناسه‌دار کردن میراث فرهنگی وجود دارد.

به گفته یوسف‌نژاد، میراث و آثار تاریخی باید از سوی مجلس پشتیبانی شود، زیرا سال‌هاست که این آثار به روش قاچاق و غیرصحیح از کشور خارج می‌شود؛ اما اگر تکالیفی را برای دستگاه‌های ذی‌ربط مشخص کنیم از قاچاق این آثار جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح باید در سال‌های گذشته مطرح می‌شد، زیرا یکی از مهمترین مسائل هر ملتی حفظ آثار فرهنگی است.

- محمدی: طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی نیازمند کار کارشناسی است

اقبال محمدی نماینده مریوان در مخالفت با 2 فوریت طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی گفت: حفظ آثار فرهنگی، ادبی، باستانی و میراث تاریخی مهم است اما نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی تصریح کرد: تمدن ایرانی- اسلامی بسیار غنی است و ضرورت ایجاب می‌کند که برای تعیین شناسه رسمی و قانونی برای آثار این تمدن مطالعات عمیق و جامع انجام شود.

نماینده مریوان افزود: طبق ماده 160 آیین‌نامه داخلی مجلس اصل بررسی عادی طرح‌ها و لوایحه است مگر آنکه آنها مربوط به ضررهای احتمالی و فرصت‌های مهم و بااهمیت شوند.

محمدی ادامه داد: طرح تعیین شناسه برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی به کمیسیون تخصصی ارجاع شود تا خلأها و نواقص قانونی مشخص شود و بعد از تکمیل، طرح با یک فوریت در دستور صحن علنی قرار گیرد تا با تصویب یک قانون جامع، کامل و کارشناسی دولت بهتر می‌تواند انتظارات را در این زمینه برآورده کند.

- ادیانی‌راد: باید هر چه سریع‌تر جلوی تاراج آثار تاریخی گرفته شود

سیدعلی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر در موافقت با دو فوریت طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه و آثار فرهنگی، با لازم دانستن اصل فوریت برای طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی، گفت: مجموعه آثار فرهنگی و تاریخی نماد هویت ملی و فرهنگ کهن و غنی ما و مجموعه مباحث دینی، اعتقادی و مذهبی ما است و هر کدام از آنها بخشی از تاریخ ارزشمند ملت ایران در حوزه آثار ملی و هم در قلمرو آثار مذهبی است.

وی با نگران کننده توصیف کردن گزارش‌های دستگاه‌های مرتبط با قاچاق آثار ملی، فرهنگی و تاریخی از مرزها، تاکید کرد: باید هر چه سریع‎تر جلوی این کار گرفته شود.

نماینده قائمشهر با بیان اینکه چه چیزی مهم‌تر از ثبت و شناسه‌دار کردن هویت فرهنگی کشور است، تصریح کرد: باید جلوی تاراج و به حراج گذاشته شدن آثار تاریخی، فرهنگی، علمی، نسخ خطی و... و هر آنچه نماد هویت ملی و دینی ملت ایران است گرفته شود.

ادیانی‌راد خواستار رای نمایندگان به دو فوریت طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی شد و گفت: تصویب قید دو فوریت، نشانگر تاکید مجلس خواهد بود برای مقابله با کسانی که عزم خود را برای تاراج هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ما جزم کرده اند.

پس از پایان سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح تهیه شناسنامه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس دو فوریت این طرح را به رأی گذاشت که وکلای ملت با 89 رأی موافق، 41 رأ‌ی مخالف و 34 رأ‌‌ی ممتنع با دوفوریت آن مخالفت کردند؛ مخالفتی که طراحان طرح را بر آن داشت که هیئت‌رئیسه درخواست کند که یک‌فوریت‌ طرح به رأی گذاشته شود.

نائب رئیس مجلس نیز با این درخواست ‌موافقت و یک‌فوریت طرح را به رأی گذاشت و وکلای ملت یک فوریت طرح تهیه شناسنامه رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی را با 104 رأی موافق، 25 رأ‌ی مخالف و 21 رأ‌ی ممتنع تصویب کردند.

با تصویب یک‌فوریت این طرح، کمیسیون تخصصی موظف است ظرف مدت یک ماه ضمن اخذ نظرات و پیشنهادات نمایندگان، این طرح را بررسی و پس از تصویب برای نهایی شدن به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

* نظر مخالفان فوریت طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت و تجارت

در جلسه علنی صبح امروز علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا به عنوان مخالفان دوفوریت طرح مذکور در صحن علنی پارلمان صحبت کردند.

یوسف‌نژاد در ابتدای سخنانش گفت: ما به اینکه باید واردات محصولات کشاورزی به کشور مدیریت شود، ‌معتقدیم و به نظر ما باید این مشکل حل شود، اما اینکه این طرح ‌به صورت دوفوریت ارائه شده، این نقض غرض است.

یوسف‌نژاد همچنین گفت: اینکه مسائل مرتبط با کشاورزی در کشور باید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و باید جزو شرح وظایف این وزارتخانه باشد، درست است اما این مسئله فوریت ندارد و خواهش بنده این است که نمایندگان نسبت به این مسئله دقت کنند.

‌وی تأکید کرد: اگر این طرح با فوریت مطرح شود، تمام تصمیمات کارشناسی نمایندگان تاکنون زیر سؤال می‌رود و در واقع نقض غرض می‌شود، ‌بنابر‌این بهتر است اجازه دهیم وزارتخانه‌های جدید شکل بگیرند و شرح وظایف این وزارتخانه‌ها ارائه شود چرا‌که این طرح، تصمیمات قبلی ما را زیر سؤال می‌برد، از این‌رو خواهش بنده این است که نمایندگان با عدم رأی به فوریت طرح مذکور، اجازه دهند که این طرح در شرایط طبیعی و عادی خودش بررسی شود.

- در ادامه کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا که به عنوان دومین و ‌‌آخرین مخالف این طرح در صحن علنی سخن می‌گفت، اظهار داشت: اینکه بخشی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود، ‌موضوعی نیست که فوریت داشته باشد و فوریت آن قابل طرح باشد، چرا‌که این وزارتخانه‌ها ادغام شده‌اند و مجلس روز چهارشنبه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کند، بنابراین بحث فرصت‌سوزی در این‌ جا مطرح نیست.

وی افزود: وقتی شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید در دستور کار است و به مجلس می‌آید، کار کمیسیون‌های تخصصی این است که موضوعات را بررسی کنند و در حال حاضر دولت باید جایگاه وزارتخانه‌های خود را مشخص کند و برای این موضوع نیز به مجلس لایحه ارائه دهد، بنابراین فوریت این طرح کجاست؟

دلخوش همچنین گفت: با تصویب این طرح،‌ کار دولت و مشکلات خودمان را بیشتر می‌کنیم چرا‌که لازم نیست ما این طرح را با این عجله به تصویب برسانیم بلکه زمانی که شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده به دست مجلس برسد، می‌توانیم در آنجا وظایف را تعیین کنیم.

* نظر موافقان فوریت طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت و تجارت

در جریان بررسی دو فوریت طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی، عباس رجایی نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس که به عنوان طراح این طرح در صحن علنی سخن می‌گفت، اظهار داشت: هم‌اکنون تنظیم بازار با چالش‌های جدی روبروست.

وی افزود: در حال حاضر بعد از گذشت چندین سال که مسئله شیر دنبال می‌شود، ‌نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم و تعریف جدیدی را به وجود بیاوریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: هنوز نتوانسته‌ایم مسائل مربوط به روستائیان، دامداران و باغبانان کشورمان را حل کنیم، از این‌رو خواهش بنده این است که به ‌دو‌فوریت طرح مذکور رأی دهید تا مشکلات کشاورزان حل شود و باید بگویم که دولت نیز با این طرح موافق است.

- در این جلسه همچنین بهمن محمدیاری نماینده طالش که به عنوان موافق اول صحبت می‌کرد، گفت: این طرح شاید یکی از تأثیرگذارترین و محوری‌ترین موضوعات روز باشد و باید دانست که تا به امروز کشاورزی تحت‌الشعاع بخش صنعت‌، معدن و تجارت قرار گرفته و به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته نشده است.

وی افزود: بخش کشاورزی هرگز از حمایت‌هایی که از حوزه صنعت و تجارت می‌شده، برخوردار نبوده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: در حال حاضر هزینه‌های برداشت و حمل و نقل بیشتر از قیمت خود محصول است؛ در کشوری که میوه‌های وارداتی را به قیمت 3 تا 5 هزار تومان خریداری می‌کنیم اما میوه‌های خودمان روی درختان باقی مانده و چیده نمی‌شود، باید بگویم حمایت دولت از بخش کشاورزی ادعایی بیش نیست.

محمدیاری همچنین گفت: باید متولی مشخصی در حوزه کشاورزی تعیین شود و برای اینکه کشاورزی در کشور ما مسئول داشته باشد و مجلس وزارتخانه خاصی را مسئول این حوزه بداند و بتواند وزیرش را استیضاح کرده و یا از او سؤال کند، حتما باید به این طرح رأی مثبت دهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز بخش کشاورزی در همه زمینه‌ها از اقتصاد بسیار ضعیفی برخوردار است،‌ گفت: اگر امروز تغییری در این حوزه ایجاد نکنیم، باز هم کشاورزی تحت‌الشعاع صنعت و تجارت قرار می‌گیرد.

- در ادامه این جلسه سیدحسین نقوی نماینده ورامین

/ 0 نظر / 7 بازدید